2021-11-26

Németh Aminával, a fiatal költőnővel beszélgettünk

Egy igazán érzékeny lelkivilágú fiatal költőnővel beszélgettünk. Németh Amina, azaz Aminka, aki 2020-ban, tizenöt évesen, III. helyezést ért el a miskolci Irodalmi Rádió által megszervezett Az Év Diák Költője díjátadón az „Ez minden” és az „Anyám” c. versével.


"Szeretek a szeretteimnek írni, hiszen tudják, hogyha valakiről írok, akkor az a személy a szívem minden szeretetének a tulajdonosa."

Németh Amina


Tizenhét éves vagy, de már büszkélkedhetsz saját megjelent verseskötettel. 2019-ben jelent meg a Ha madárka lennék c. versesköteted, ezen kívül az Irodalmi Rádió szerzője vagy. Mióta írsz verseket?

Az első feljegyzett dátum szerint verseimet 2012 óta szerzem, szóval egészen kicsiként kezdtem el ezen az úton haladni, ami talán az apai nagypapám versírói múltjának a folytatása. Első verseim az évek során elvesztek, ám akkor még nem is gondolhattam, hogy egyszer lesz egy igazi verseskötetem.

Ahogy telt az idő, egyre nagyobb terjedelemben és darabszámban írtam már a verseimet. Ez a ,,munkálkodás” aztán évekig szünetelt, majd később, ahogy egyre jobban megérettem, újra megtaláltak a versek.

A 2019-es év igencsak eseménydús volt számomra. A nyarán létrehoztam Facebookon a verses oldalamat, amit Aminka költnek neveztem el. Az oldalnak köszönhetően egyre többen kezdték el olvasni, megosztani és követni az írásaimat. Életem egyik legmeghatározóbb pontja mégiscsak a verseskötetem kiadása lett.

A ,,Ha madárka lennék” címet az egyik versemről kapta a könyvecském, s a tolnai Info- Szponzor adta ki limitált példányszámban, mindössze 70 darab jelent meg.  

Szintén 2019-ben a miskolci Irodalmi Rádió egyik blogszerzője lettem, majd jelöltek az Év diák költője címre, ahol dobogós helyen végeztem az országban. Az Irodalmi Rádió több antológiájában megtalálhatóak a verseim, mint például a Vizuálban. A 261 oldalas ,,Életünk és ihletünk a COVID 19 idején” című könyvükbe a Maradj szépen otthon nevezetű versem díjnyertes lett, a legjobb versnek választották meg a kategóriámban. Ezek az antológiák megvásárolhatóak a Líra Könyv hálózatából.


Ha madárka lennék c. verseskötet és az "Életünk és ihletünk a COVID-19 idején" c. pályázat oklevele


Milyen témákat dolgozol fel a költeményeidben?

Én egy nagyon szenzitív ember vagyok, így elsősorban a verseim középpontjában az érzelmek állnak. A Bernadett szerelme versciklusom például, három külön versben, 17 strófában írja le a szerelmi bánatot. Szeretek a szeretteimnek írni, hiszen tudják, hogyha valakiről írok, akkor az a személy a szívem minden szeretetének a tulajdonosa. Az elvem, amit mindig, mindenkor elmondok: ,,A verseimmel adom át azt, amit szimpla szavakkal már nem lehet.

Van kedvenc versformád?

A verseimet legtöbbször négysoros strófákban írom, amik páros rímekkel vannak felöltöztetve, nagyon ritkán keresztrímekkel. A szótagszámokat igyekszem mindig úgy igazítani a sorokhoz, hogy akár 1-2 eltéréssel, de egyformák legyenek. A soraim általában hosszúra sikerednek, szeretem a négyütemű sorokat, azon belül meg épp, ahogy sikerül, néha tizenkettősre, néha akár tizenhármasra is írok.

Szavalni is szeretsz? 

A szavalás valahogy sosem volt az én reszortom. Én a verseket írom, a szavalást már másra bízom. :)

Szívesen olvasod fel a saját írásaid?

Addig, amíg írom őket, s számolom az ütemeket, ezen kívül nem nagyon akad alkalom ahhoz, hogy másnak felolvassak egyet-kettőt a műveim közül, bár, ha megkérnének egy rendezvényen, szívesen megtenném.

Kortársaidtól milyen visszajelzéseket kapsz a verseidre? Vannak barátaid, akik szintén írnak?

Hála az égnek, remek barátaim vannak! Az évek során sokan lemorzsolódtak mellőlem, amit igazából én pozitívumként kezelek, mert így több időt tudok fordítani azokra, akik tényleg őszintén szeretnek. Írtam és írok is nekik verseket, hiszen nagyon szeretik. A legfrissebb a Hajóút c. versem, amiben a hajóút a metaforája az egész barátságunknak a két legkedvesebb barátnőmmel.

Próbálkoztak már, szoktam kapni verseket véleményezésre, olyankor elmondom a véleményem, vagy hogy én épp mit változtatnék rajta, de nagyobb volumenű versírást nem tapasztaltam még körülöttem.




Szerinted mennyire népszerűek a versek manapság? Mik a tapasztalataid?

A versek népszerűsége az internet, a filmek és az egyéb modern szórakoztató újdonságok miatt egyre csak csökken. A kortárs költők próbálják életben tartani a költemények lángját. Ami különösen jó, az az, hogy már sokan dolgoznak és dolgoztak fel verseket dalban, mint például az én ,,Két szemedben” vagy az ,,Én volnék” című verseimet.

Biztosan szereted az irodalmat is a suliban. Mi a véleményed a kötelező olvasmányokról? Szereted őket olvasni?

Az őszintét megvallva: engem nem kötött le soha az olvasás, csak akkor, hogyha nagyon muszáj volt. Ezen általában mindenki meglepődik, amikor megtudja, hiszen ez egy elég nagy paradoxon, hogy ,,pont én” nem olvasgatok. A kötelezőket azért elolvastam/ elolvasom, hiszen alapműveltség, ám vannak köztük azok a tipikus olvasmányok, amik a ,,vért izzadva olvasós” kategóriába tartoznak. Azokat én nem tettem volna kötelezővé, hiszen azért akad néhány, ami inkább elrettenti a fiatalságot az olvasástól, mintsem hogy megszerettesse azt vele.

Kik a kedvenc íróid, költőid?

Az örök kedvencem Radnóti Miklós. Kevés olyan vers van, ami úgy átadja a szerelem érzését, mint az ő Tétova ódája.

Milyen szerepet szánsz jövőre vonatkozó terveidben a költészetnek? Marad szenvedély, vagy esetleg komolyabban szeretnél foglalkozni vele?

Tervezek további köteteket az olvasóimnak, hiszen már érik egy új; most volt a második szülinapja a kötetemnek. Igyekszem egyre ismertebbé válni, hiszen célom az, hogy embereknek át tudjam adni azt versben, amit szavakkal nem lehet elmondani. – Ahogy már ezt említettem. :)




Szabadidődben mivel szeretsz még foglalkozni az íráson kívül?

Nagyon szeretek a szeretteimmel beszélgetni, mert Ők biztonságot adnak nekem. Ezen kívül még szívesen tanulok nyelveket, történelmet, vagy éppen főzőcskézek, ami a visszajelzések szerint mindig jól sikerül. :)

Maradj szépen otthon c. verseddel  első helyezést értél el az országban. Ahogy a címe is sejteti, a vers a pandémiához köthető. A covid miatt az elmúlt időszak sokkal elszigeteltebben telt, mint korábban. Mit tapasztalsz, mennyire vetette ez vissza a kortársaid kapcsolatait és szabadidős aktivitását? Neked miben változtak a kapcsolataid?

Amennyire lehetett, azért szerintem igyekeztünk aktívak maradni, legalábbis én. Nekem a bezártság különösképpen nem jelentett gondot, hiszen nekem több, mint 15 évig nem volt testvérem, s megszoktam az egyedüllétet. Kifejezetten jót is tett, hiszen számomra az az időszak a versek bölcsője lett.

Legutóbbi facebook posztodban írtál arról, hogy egy néni gyógyulásában sokat segítettek az írásaid. Számodra is van olyan mű, ami neked segít a nehéz helyzetekben?

Hiszek a szeretettel írt, vagy készített kincsek gyógyító erejében. Fodor Ákos haikui kemény igazságokat tartalmaznak, azokat szoktam olvasgatni.

Van példaképed?

Az apai nagymamám. Nekem ő a legerősebb az egész világon, hiszen már elmúlt 72 éves, de erős kézzel vezeti édesapámmal a nagy gazdaságunkat. Az élet rengeteg helyen megtépte, de sosem maradt a padlón és sosem hagyott minket cserben, akármi történhetett.

Mi lenne a te különleges képességed, ha létezne a világunkban természetfeletti? :)

Szerintem a jóslás, mert rémisztően minden bejön, amit én előre kigondolok :)

Üzenj valamit a kortársaidnak – és a szülőknek :)

Mindenkinek üzenném, hogy ne hivatkozzanak a lebecsmérlő szavakra, hiszen én is rengeteget kaptam, aztán csak azért is elértem azt, amit kitűztem célként. Mindenért tenni kell, s nagyon akarni.

Szüleimnek pedig üzenem, hogy hálás vagyok Nekik, hogy támogatnak mindenben.




Nagyon köszönjük, hogy válaszoltál a kérdéseinkre, további sok sikert kívánunk!

Gina, Petra

NAGYON KÖSZÖNÖM A LEHETŐSÉGET!

*

Aminka elérhetőségeit itt találjátok

Ha bárkinek olyan problémája akadna, amiben úgy érzi, segíthetek, keressen fel bátran az alábbi oldalak valamelyikén:

 Facebook.: https://www.facebook.com/amina.nemeth.5/

Instagram: https://www.instagram.com/namiinka/?hl=hu

Aminka költ: https://www.facebook.com/namiinka

Irodalmi Rádió interjú: https://irodalmiradio.hu/wp/index.php/author/nemethamina/


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése